מאי 23, 2019
חם באתר

חיזוק חיסוני לחורף




מערכת החיסון

חיזוק חיסוני לחורף

מערכת החיסון

וידוי אישי – אני אוהבת חורף. מאוד… אפילו כשצריך לצאת החוצה דווקא באמצע מבול וכשהבית מלא בוץ מקפיצות בשלוליות. אבל החורף מביא עימו תופעות פחות נעימות, כגון מחלות החורף ובעיקר – השפעת הידועה לשמצה ומחלות חורף נוספות, העלולות לגרום לחוסר נעימות ואובדן שעות עבודה.
מערכת החיסון שלנו היא זו המגינה על הגוף מפני מחוללי מחלות (פתוגנים), כגון וירוסים, חיידקים, פרזיטים ופטריות ובמסגרת שאר תפקידיה, היא גם זו האחראית לריפוי הרקמות והאיברים שנפגעו כתוצאה מפלישת אותם פתוגנים. לכל פתוגן צורת פעולה מסוימת אך נתמקד בשניים העיקריים בתקופה זו: החיידקים והוירוסים. בעוד שחיידקים נחשבים ליצורים חיים, הוירוסים תלויים בתאים אחרים כדי להתקיים, מה שהופך את המחלות הויראליות ליותר קשות לטיפול ומניעה.
מערכת החיסון מורכבת מתאי הדם הלבנים, על סוגיהם השונים. הגיוון של תאי הדם הלבנים מאפשר את יכולת ההגנה שלה, על ידי זיהוי של הפתוגן והתאמת התאים המתאימים לטיפול בו. תהליך הזיהוי יכול לארוך מספר ימים ולכן ישנן מחלות ארוכות יותר מאחרות. לאחר זיהוי הפתוגן, נקראים לדגל תאי דם לבנים, המשמידים אותו בדרכים שונות ואף "מנקים אחריהם" את הבלגן שנשאר. לפעמים מערכת החיסון נזקקת לעזרה חיצונית ובין אם זו בצורה של אנטיביוטיקה או צמחי מרפא התוצאה הרצויה היא החלמה מלאה.

פירות וויטמינים

לפי הרפואה ההוליסטית, הרואה את האדם כמורכב מגוף ומנפש כאחד, מחלה היא איתות לקחת "פסק זמן" מחיי היומיום, בין אם בגלל לחץ, אירוע קשה בעבודה או בבית הספר או כל סיבה אחרת ולכן הטיפ הראשון והכי טוב שניתן לתת הוא לנוח! גם אם יש ילדים קטנים בבית וגם אם העבודה נערמת עד למימדים מפלצתיים. פשוט לנוח כמה שיותר, לישון, לשתות מרקים חמים, טעימים ומזינים, להבריא ולשמור על בריאות תקינה להמשך, על ידי כמה טיפים קלים ליישום:
1.    שמרו על תזונה בריאה, המכילה את כל אבות המזון, הויטמינים והמינרלים החיוניים לשמירה על תפקוד תקין של הגוף ושל מערכותיו. אכלו דגנים מלאים (חיטה מלאה, אורז מלא, שיפון, קינואה), קטניות (עדשים, שעועית מכל הסוגים, חומוס, סויה), פירות, ירקות ושומנים בריאים (שמן זית בכבישה קרה, דג סלמון). כאשר הגוף ומערכותיו בריאים ומתפקדים כראוי, קשה יותר לפתוגנים להכנס לרקמות ולגרום למחלה.
2.    המנעו ממזונות המקשים על מערכת העיכול וגורמים לנזק (בין אם ישיר או עקיף), כגון מזונות מעובדים, מתועשים, משומרים, המכילים צבעי מאכל, חומרים סינטטיים (בעיקר המסומנים באות E), חומרים משמרים, מתחלבים ועוד. חומרים אלו אינם טבעיים ומצריכים מהגוף מאמצים רבים כדי לפרק ולנטרל אותם. מאמצים אלו באים על חשבון מערכות שונות בגוף, ביניהן מערכת החיסון.
3.    הישארו פעילים, גם בחורף. בין אם בחדר כושר, ריצה, שחיה או כל פעילות אנרגטית עם הילדים. פעילות גופנית מחזקת את מערכת החיסון ומשחררת אנדורפינים, הנותנים הרגשה טובה, גם בחורף החשוך והקר.
4.    הימנעו מסטרס ככל האפשר. קל לומר, קשה לבצע נכון? ישנן טכניקות שונות להפחית את רמות הסטרס בהם אתם מצויים, בין אם זו פעילות גופנית שאתם אוהבים במיוחד, מדיטציה, קריאה, הרכבת פאזלים, נגינה, טיולים, יוגה… הרשימה ארוכה ומגוונת. סטרס (בעיקר ממושך) מחליש את מערכת החיסון וגורם לה להיות פגיעה למחוללי מחלות שונים.
5.    צמחי מרפא שונים יכולים לעזור, גם במניעה של מחלות וגם בטיפול בהן, על ידי שימוש בחליטות, קפסולות או מיצויים נוזליים. צמחים כגון שורש אכינצאה וקמומיל מצוינים גם לטיפול במחלה וגם למניעתה, אך אסטרגלוס משמש למניעה בלבד. אם אתם סובלים מנזלת, חליטה של קמומיל עם תימין תעזור, מרווה תעזור במקרה של דלקת גרון ונפית החתולים או טיליה יסייעו בהורדת חום. כמובן שיש להתייעץ עם איש/אשת מקצוע בכל הקשור לצמחי מרפא ולשימוש בהם.
6.    רפלקסולוגיה היא שיטת טיפול המתאימה גם לתינוקות, ילדים, חולים כרוניים, קשישים ובעצם לכולם. קחו כף שמן זית או שקדים, טפטפו 2-3 טיפות שמן אתרי לבנדר ועסו את כל כף הרגל. שימו דגש על האצבעות, במקרים של חום, שיעול, נזלת, גרון צרוד וכו', מכיוון שהן מייצגות את הראש. מומלץ לנשים בהריון וחולים במחלות כרוניות להתייעץ עם רפלקסולוג/ית מוסמכ/ת.
חורף גשום ובריא!

מאת אפרת שחר דרוק
הכותבת היא נטורופטית ורפלקסולוגית. מטפלת בתזונה, רפלקסולוגיה וצמחי מרפא. מתמחה בגיל ההתבגרות, נשים, הריון ופריון.




Be the first to comment

Leave a Reply