יוני 16, 2019
חם באתר

חשיבות תזונה בריאה בילדות




אוכל בריא לילדים

כולנו דואגים לשלומם של ילדנו, דואגים שילמדו, שלא ישבו כל היום מול הטלויזיה, יחבשו קסדה על הראש כשהם רוכבים על אופניים, יחגרו חגורת בטיחות ברכב… אבל אחת המשימות הקשות ביותר ליישום היא הדאגה לתזונה נכונה.
למה תזונה נכונה כל כך חשובה בשנים הראשונות לחיים? בשנים הללו הילד עולה במשקל, צומח לגובה, העצמות שלו נבנות והרכב הגוף העתידי נקבע. כלומר, הוא גדל וצורכי הגדילה שלו גדלים גם הם. המוח, מערכת החיסון והמעיים ממשיכים את התפתחותם, כך שמחסור תזונתי, גם זמני, עלול לגרום לפגיעה באיכות הרקמות האלו וליצור בעיות בריאותיות שונות בעתיד.
לשם גדילה והתפתחות מיטביים, על הילד לאכול בריא, לישון טוב ולהיות פעיל. אצל תינוקות, הנקה היא המזון המועדף מסיבות שונות, אבל בעיקר מכיוון שהמזון מותאם לחלוטין לצרכיו של התינוק (בעיקר אם הוא יונק בלבד). כאשר ההנקה מתבצעת בצורה תקינה, התינוק הוא זה שמחליט מתי וכמה לאכול וכך לומד לווסת את עצמו ואת צרכיו. החל מגיל שישה חודשים, אפשר להוסיף לתינוק מזונות שונים לתפריטו ובשלב זה התינוק נחשף לסוגים ומרקמים שונים של מזון ואף מתחיל ללמוד לאכול בצורה עצמאית.

אוכל בריא
אוכל בריא

מגיל שנה, התינוק מפתח עצמאות ובררנות בנוגע למזון אותו הוא אוכל. הבררנות בדרך כלל פוחתת עם הגיל והנטייה לגיוון של התפריט עולה. הילד מפתח את הרגלי האכילה שלו ומרחיב את מגוון המזונות אותו הוא צורך, תוך כדי למידה של מה חשוב לאכול.
בגיל הרך (3-6), אפשר כבר לראות אכילה פעילה ועצמאית על ידי הילד, עם פחות עזרה מהוריו או מטפליו, ככל שעובר הזמן. בשנים אלו מתגברת התחושה של שליטה עצמית, כך שייתכנו מאבקי כוח ושליטה, על סוג וכמות המזון אותו צורך הילד. לאחר גיל 6, השפעתם של ההורים על איכותו וכמותו של המזון הנצרך על ידי ילדיהם הולכת ופוחתת: רמת השליטה של הילדים במזון אותו הם אוכלים גדלה והולכת והם עצמאיים כמעט לחלוטין בבחירת, ולפעמים אף קניית מזונם; תקופה זו מאופיינת גם בעלייה באיכות מערכות היחסים החברתיות שלהם, דבר המגביר את השפעת חבריהם עליהם בתחומים שונים בחייהם, גם בבחירת המזון הנצרך; והמודעות והחשיפה לפרסומות שונות בגיל הזה עולה, דבר המגביר את ההשפעות מבחוץ על החלטותיו של הילד.
לאחר שסקרתי את שלבי ההתפתחות התזונתית-רגשית של תינוקות, פעוטות וילדים אפשר להבין את חשיבות המודעות של הורים לתזונה בריאה. בתור נטורופתית, אני נחשפת להורים רבים המאפשרים לילדיהם לבחור את המזון אותו הם צורכים באופן כמעט מוחלט, כך שילדים רבים אוכלים כמות גדולה של ממתקים ואוכל לא בריא, באופן יחסי. חשוב לזכור שבשנים הראשונות, הוריו של התינוק ומטפליו הם האחראיים הבלעדיים לסוג המזון אותו הוא צורך ולבניית התנהגויות אכילה. הם אלו שמכינים את האוכל, מגישים אותו, עוזרים לתינוק או לפעוט לאכול ובכך, מלמדים אותו לא רק כיצד אוכלים, אלא גם מה אוכלים ומדוע.

מאת אפרת שחר דרוק
הכותבת היא נטורופטית ורפלקסולוגית. מטפלת בתזונה, רפלקסולוגיה וצמחי מרפא. מתמחה בגיל ההתבגרות, נשים, הריון ופריון.




Be the first to comment

Leave a Reply