ספטמבר 15, 2019
חם באתר

קריאת תוויות מזון לילדים




קריאת תווית מזון

אנו חיים בעולם מהיר, בו אנו נדרשים לעבוד שעות רבות כדי לאפשר לילדנו ולעצמנו אורח חיים נוח. כמות הזמן שאנו יכולים להשקיע במטלות שונות, כגון בישול ואפייה הולכת וקטנה וחברות רבות מספקות לנו את האפשרות לקנות מזון מוכן, המיועד גם לילדים. הבעיה במזונות כאלו, היא שיש בהם שפע של קלוריות, אך ללא ערך תזונתי, כך שהילדים נחשפים יותר ויותר לחסרים או עודפים תזונתיים, מה שגורם למנגנון הוויסות העצמי הטבעי שלהם לצאת מאיזון, כך שהם עלולים לסבול מהשמנת יתר, הפרעות אכילה שונות (גם בגיל ההתבגרות), אלרגיות, יתר לחץ דם, סוכרת, סרטן ועוד. מחלות אלו, שעד עכשיו נחשבו לנחלתם של מבוגרים בלבד, הפכו בעשורים האחרונים לנפוצות גם אצל ילדים צעירים מאוד.

קריאת תוויות

בגיל הרך קיימת ההזדמנות ליצור את הבסיס לבריאות ותפקוד העתידיים. גופו של התינוק, כמו גם המוח שלו מתהווים בשלב העוברות והינקות המוקדמים ולכן הם פגיעים למחסור או חוסר איזון תזונתי. מבחינה רגשית, איזון תזונתי גורם לתחושה חיובית ומחסור תזונתי גורם ללחץ וחרדה, שעלולים להשפיע על התינוק בהמשך חייו. ההורים הם אלו המקנים לילדיהם את הרגלי האכילה, התנהגות האכילה, חוויות האכילה ועוד. הם אלו שקונים את המזון אותו אוכלים ילדיהם ומכינים אותו, בעיקר בשנים הראשונות של חיי הילדים, כך שתפיסתם של מהו מזון בריא ולא בריא מכתיבה את תזונת ילדיהם, העכשווית והעתידית.
בשנים האחרונות גוברת המודעות לבריאות הילדים, פיזית, רגשית ונפשית. מוצרי המזון עוברים תהליך שבו היצרן מנסה להפוך אותם לבריאים יותר, גם אם למראית עין בלבד, ועל ידי כך למושכים יותר בקרב ההורים. מוצרי החלב הועשרו בברזל, סידן ו-ויטמין D, ליוגורטים הוסיפו היצרנים פרוביוטיקה, דגני הבוקר הפכו לדגנים מלאים, עם פחות סוכר ויותר ויטמינים ומינרלים ומוצרים רבים הפכו לכאלו העשויים "מרכיבים טבעיים בלבד", "ללא חומרים משמרים", "ללא צבעי מאכל", "ללא מונוסודיום גלוטומט" וכדומה, בהתאם לאופנה הנוכחית.
אך גם כשהאריזה צבועה בירוק ומכילה כיתובים מושכים, חשוב לשים לב לא רק לכמות הקלוריות הנמצאת במוצר (שימו לב שיש הרבה מזונות בריאים עתירי קלוריות), אלא בעיקר לכמות הסוכר, המלח, סוגי השומן (מוקשה, מוקשה חלקית, טרנס…) וסוגי הדגנים. בנוסף, צריך לזכור שחומרים שמוסיפים למזון, כגון פרוביוטיקה, ויטמינים ומינרלים לא נספגים בגוף במלואם (אם בכלל) ויש הטוענים כי הם גורמים לנזקים כמו החומרים המשמרים, צבעי המאכל וכו', מכיוון שהם סינטטיים והגוף אינו יודע לזהות אותם ולהשתמש בהם כראוי. כדאי להסתכל קודם על רשימת הרכיבים, מכיוון שהרכיבים מסודרים בסדר יורד, לפי כמותם במוצר וכך ניתן לדעת האם המוצר יכול להיחשב למוצר בריא ומתאים לילדים.
חלק מעבודתי בתור נטורופתית הוא ללמד את ההורים כיצד לקרוא תוויות מזון ולהבין מה מצוי במזון אותו הם קונים והאם הוא בריא או לא. הדבר נכון גם לגבי המזון אותו צורכים ההורים ולא רק הילדים, מכיוון שהם אלו שמהווים את הדוגמא הטובה ביותר לתזונה נכונה, שתמשך לאורך חיי הילד.

מאת אפרת שחר דרוק
הכותבת היא נטורופטית ורפלקסולוגית. מטפלת בתזונה, רפלקסולוגיה וצמחי מרפא. מתמחה בגיל ההתבגרות, נשים, הריון ופריון.




Be the first to comment

Leave a Reply